Pressemelding 11. maj 2016:

Ny app holder øye med føflekker

Norge inntar en trist 4. plass med hensyn til føflekkreft i Europa. Det alt for høye antall personer som får føflekkreft er bakgrunnen for en ny app, skinScan. Den kan nå hentes gratis av alle i App Store.

skinScan hjelper den enkelte med å selv at kunne holde øye med føflekker og forandringer i huden.

«Ingen bør dø av føflekkreft. Det er bakgrunnen for at vi har utviklet app-en skinScan, og Norge er dessverre et opplagt land å lansere appen i. Føflekkreft er den kreftformen som har steget mest i Norge i løpet av de siste årene» forklarer Zeljko Ratkaj, adm. direktør i virksomheten TeleSkin, som holder til i Danmark.

Virksomheten TeleSkin er grunnlagt av Zeljko Ratkaj og andre internasjonale forskere og leger, og ambisjonene er en global utbredelsen av appen. Virksomheten vant med sin app i 2014 Europas største vekstkonkurranse, Next Step Challange, og premien på 2 mill. kr., og har siden tiltrukket ventureinvesteringer på 6 mill. kr. Appen ble presentert i Danmark i 2015, og her ble den lastet ned av 42 000 innenfor et halvt år.

Norge: 14 % flere tilfeller av føflekkreft

Behovet for å knekke kurven for føflekkreft er stort. Norge inntar en trist fjerdeplass i Europa med hensyn til forekomsten av føflekkreft (målt per innbygger). Årlig får 2 000 nordmenn konstatert føflekkreft, og kreftformen vokser hurtig. Bare fra 2013 til 2014 steg antallet av føflekkrefttilfeller i Norge med 14%.

«Vår app, som alle kan hente gratis, hjelper den enkelte til å følge føflekkene nøye – det foregår veldig enkelt, med mobilen i hånden. Ved å holde øye med forandringer, kan man kontakte lege i tide. Tidlig vurdering av føflekker kan redde liv,» sier Zeljko Ratkaj.

Når føflekkreft oppdages i tide er sjansen for å bli frisk veldig høy, ca. 95 %. Når føflekkreft oppdages sent, er sjansen for å bli frisk helt ned til 3 %.

Svar med det samme

Når man scanner en føflekk med appen, får man straks beskjed om føflekken er typisk eller atypisk. Appen ser bl.a. på føflekkenes størrelse, farge og form. Hvis føflekken er atypisk, anbefales det å konsultere en lege for å få undersøkt den nærmere. skinScan stiller ikke diagnoser – det gjør legen etter nærmere undersøkelse.

Appen er bygget opp på 30 års erfaring og kunnskap innenfor hudkreft. skinScans algoritmer er basert på mer enn 65.000 bilder av friske og syke føflekker samt 20.000 konsultasjoner.

skinScan er CE-merket i henhold til direktivet for medisinsk utstyr.

Fakta:
Teamet bak

Appen er utviklet av et team erfarne leger og forskere fra Serbia.

Blant annet av Dr. Bandic, som er senior plastikkirurg og leder av ORS, en plastkirurgisk klinikk, i Beograd, Serbia. Han har over 30 års klinisk og kirurgisk erfaring med hudsykdommer, og har utviklet unike algoritmer og hardware til å analysere huden. Dr. Bandic er også styremedlem i den internasjonale dermoskopi-sammenslutningen.

Medstifter Aleksandar Lazarov har en doktorgrad i plastikkirurgi fra Medical University of Belgrad. Aleksandar har jobbet innenfor føflekkreft og andre hudkreftsykdommer i en årrekke og er kollega til Dr. Bandic på ORS hospital.

Medstifter og CEO for TeleSkin ApS er Zeljko Ratkaj, som er fokusert på biomedisin og bioinformatikk-teknikk. Han er utdannet på Faculty of Mechanical Engineering, Institut for Automatic Control Universitet Beograd. Han har 8 års erfaring som Senior Research Assistant på Mechanical Engineering Fakultet, hvor han var med til å etablere den nye avdelingen for Biomedical Engineering og har offentliggjort flere vitenskapelige artikler om emnet Artificial intelligence (AI). I 2004 slo han seg sammen med Dr. Bandic og hans team i forskningen av føflekkreft og utviklingen av redskaper til å bekjempe kreftformen.

Erfaringer fra Danmark

TeleSkin lanserte skinScan i Danmark i august 2015 og i løpet av de første 6 månedene ble skinScan lastet ned av 42 000. Appen er blitt brukt til scanning av mer enn 50 000 føflekker. Av de mange bildene danskene har tatt av føflekker, har 17,7 % av bildene resultert i en beskjed til brukeren om at det har vært snakk om en atypisk føflekk, som man bør være ekstra oppmerksom på.

Ytterligere opplysninger

tlf.: +45 22 80 98 14 mail: info@teleskin.com